پـس ، مـتـوجـه اليـه فـطرت بايد واحد و احد باشد، زيرا كه هر كثير و مركبى ناقص است ،

و كثرت بى محدوديت نشود، و آنچه ناقص است مورد تنفر فطرت است ، نـه تـوجـه آن ،

پـس ، از ايـن دو فـطـرت ، كـه فـطـرت تـعـلق بـه كـمال و فطرت تنفر از نقص است ، توحيد نيز ثابت شد.

بلكه استجماع حق جميع كمالات را و خـالى بـودن ذات مـقـدس از جـمـيـع نـقـايـص نـيـز ثـابـت گـرديـد.


و سـوره مـبـاركـه توحيد كه نسبت حق جل و علا را بيان مى فرمايد ، از هـويت مطلقه كه متوجه اليه فطرت

است و در صدر سوره مباركه به كلمه مباركه هو اشاره به آن شده است ، برهان بر شش صفتى است

كه در دنـباله آن مـذكور است ، زيرا كه چون ذات مقدسش هويت مطلقه است و هويت مطلقه بايد كامل مطلق

باشد، و الا هويت محدوده است ، پس مستجمع جميع كمالات است ، پس الله است .

و در عين استجماع جميع كمالات بسيط است ، و الا هويت مطلقه نخواهد شد، پس احد هست و لازمه

احديت ، واحديت است . و چون هويت مطلقه مستجمعه همه كمالات از جـمـيـع نـقـايـص ، كـه مـنـشاء هـمـه

بـرگـشـت به ماهيت نمايد، مبراست ، پس آن ذات مقدس ‍ صـمـد اسـت و مـيـان تـهـى نـيـسـت .

و چون هويت مطلقه است ، چيزى از او توليد و مـنـفـصل نـشـود و او نيز از چيزى مـنـفصل نگردد،

بلكه او مبداء همه اشياست و مرجع تمام موجودات است ، بدون انفصال كه مستلزم نقصان است .

و هويت مطلقه نيز كفوى ندارد، زيرا كـه در صرف كمال، تكرار تصور نشود.

پس سورة مباركه از احكام فطرت ، و نسبت حق تعالى است .

چهل حدیث، حدیث یازدهم

در فطرت

می خواهمت چنانکه شب خسته خواب را...

می جویمت...چنانکه لب تشنه آب را...

بی تابم آنچنان که درختان برای باد!

یا کودکان خفته به گهواره خواب را...


پ.ن: مدت هاست که دیرترین وقتی که رفتم تو تخت، دوازده اینا بوده.

رحمت خدا بر من.

تمام من یعنی تو

تمام من یعنی نگاه

...

روزم بی تو آغاز می شود

شبم بی تو تمام نمی شود...

بی تو راه زندگی چاه و چاله می شود

بیا...


عباس معروفی

- ما الذی ترید یا ابالحسن؟

+ارید الامام المحجوب عن العالم...

- ما هو محجوب عنکم...ولکن حجبه سوء اعمالکم...


...و ما همچنان دوره می کنیم شب را و روز را...

هنوز را.